Aktuális

Alu-Style - elemében a design

Az egyik legidőtállóbb tér- és formatervezési stílus a minimalizmus. Az Alu-Style termékportfóliójában is a minimal design a vezető irányelv.

De mi a minimalizmus? Hogyan alakult ki, és kik és milyen trendek befolyásolták főleg építészeti és lakberendezési szempontból? És az Alu-Style termékekkel hogyan lehet egy minimalista enteriőrt berendezni?

2017-ben a DomiDór Kft-vel közösen tartott "Nyitott ajtók napja" workshop keretein belül került bemutatásra az alábbi prezentáció - amelyet most megosztunk az érdeklődőkkel. Az eseményen belsőépítészeknek tartottunk egy kis elméleti, majd az Albatros Swinghez kapcsolódó- gyakorlati előadást.
 

“A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzáadni, hanem amikor már nincs mit elvenni” (Antoine de Saint-Exupéry)

Mit értünk minimalizmus alatt?

Sajnos sokak fejében a minimál design csak elméletben működő, “dizájnos” térként jelenik meg, amiben nem lehet kényelmesen élni. A minimalizmus hívei számára viszont inkább a rend, a béke, és a harmónia esztétikája. A funkcionalitás szépsége -ha valakit le tud nyűgözni, akkor jó eséllyel értékeli a mérnöki pontossággal kiszámított arányokat, az egyszerűséget, lényegretörést és nem fognak hiányozni neki a díszítőelemek.

Hogyan alakult ki a minimalizmus?

A minimal design talán az egyik legidőtállóbb stílus a formatervezésben és a belsőépítészetben, ami valószínűleg az egyszerűségnek, a funkcionalitás és letisztultság előtérbe helyezésének köszönhető.

A legfontosabb befolyásoló iskolák a következők voltak:

De Stilj

A De Stilj egy holland építészeti és képzőművészeti csoport volt a 20-as, 30-as évek környékén. Leghíresebb alakjainak Theo van Doesburg-t és Piet Mondrian-t tartják. A De Stilj az egyszerűsítést és az absztrakciót akarta elérni azáltal, hogy a designt az alapvető formákra, színekre bontotta (horizontális, és vertikális tagolás, négyzetes formák, és alapszínek tartoznak a legfontosabb alapelvei közé).

Formatervezésben Gerrit Rietveld holland építész és bútortervező munkáit szokás kiemelni, akinek leghíresebb munkája a „vörös szék”, amely a de Stilj alapelvek egyik első 3D-s manifesztációja. 

Emellett Vilmos Huszár & Gerrit Rietweld egy berlini kiállításra készült stand makettjét emelném ki, amely 1923-ban, egy „berlin szék” bemutatására készült volna el. A standot Mondrian-képek ihlették, és a széket tükröződve is bemutatták volna. Mindamellett az elrendezés az Alu-Style-os tervezőket is megihlette, több kiállítási standunk esetében is.

Tradícionális japán építészet

A minimal design szintén sokat merített a japán építészetre jellemző "zen" stílusból, vagyis „semmi nem lényeges, aminek nincs funkciója” elvből. A minimalban (és a "zen"-ben is) tér az embert szolgálja, melybe csak a legszükségesebb tárgyak, dísztárgyak vannak elhelyezve, de azok semmiképpen nem rikítóak, vagy zavaróak.

A belsőépítész a minimalizmusban a puritán egyszerűségre épít. A harmóniát ritmusossággal és szimmetriával éri el. Ez általában a természetből fakad, amelyet változatos módokon, például a geometrikus formák ismétlésével, vagy visszafogott, nyugodt színekkel és dekorációval érhetünk el. A dísztárgyakból sosem egy van, hanem inkább több, amelyek egyenrangúak. Az alapszín általában a fehér. Emellett megjelennek még natúr színek, a barna finom árnyalatai, szürkék, bézsek, vajszínűek.

Bauhaus

A Bauhaust tekinthetjük az egyik legfontosabb irányzatnak, márcsak a magyar vonatkozásai miatt is (Moholy-Nagy László, Victor Vasarely, vagy Breuer Marcel), és ez a 20-as, 30-as években indult német művészeti iskola gyökeresen megváltoztatta az építészet és iparművészeti alapelveit, és nem utolsósorban a legnagyobb hatást gyakorolta az Alu-Style tervezésekre is.

Alapelveit Mies van der Rohe fektette le:

  • Mindig a funkcionalitás van szem előtt

  • Az új anyagok (mint pl. üveg, beton) bevonása lehetővé teszik a minimalistra strukturális keretek, nyitott terek használatát

  • Emellett az épületek és tárgyak tervezésénél arra törekedtek, hogy azokat a sorozatgyártás révén nagy tömegben és olcsón lehessen előállítani, ezáltal is hozzájárulva a társadalom szélesebb rétegeinek életszínvonal-emelkedéséhe

Az Alu-Style esetében ebben az értelemben vett funkcionalitás a termékek egyik legfontosabb ismérve. Minden tekintetben a legjobb és leghasznosabb működésre, térkihasználásra törekszünk. A Bauhaus-irányelvek követése azt is jelenti, hogy a hangsúly mindig az anyagminőségeken van, és nem a mintán, vagy egy bonyolult formán. Az anyagválasztásra is jellemző a célratörő funkcionalitás és mindezt természetesen tökéletes minőségben és mérnöki pontossággal kivitelezve. A hanyagság, befejezetlenség, lazaság, rendetlenség idegen kifejezések ebben a stílusban.

Milyen a jó design?

Dieter Rams német designer, aki a híres Braun SK-4 lejátszót tervezte, megfogalmazta a „jó design” 10 alapelvét, amelyet mi itt az Alu-Style-nál alkalmazunk a fejlesztéseinkben.

  1. Innovatív: soha nincs olyan, hogy ne lehetne javítani valamin, mert a technológiai fejlődés mindig lehetővé tesz újabb fejlesztéseket. A jó design mindig képes alapul szolgálni újabb fejlesztéseknek, nem pedig a célja, vége annak.
  2. A jó design használhatóvá teszi a terméket: A terméket használat miatt vásárolják meg. A design nem öncélú. Ugyanakkor nem csak funkcionális, hanem esztétikai igényeket is kiszolgál a termék. A jó design lehetővé teszi a jó használatot, de az esztétikai szempontokat sem hagyja figyelmen kívül.
  3. Esztétikus: a terméknek az emberi jóérzésre van hatása. Az esztétikusság a funkció része, párja, nem hagyható figyelmen kívül.
  4. Egyértelmű: A jó design egyértelművé teszi, megmagyarázza a termék struktúráját. A legjobb, ha a designból egyértelműen következik a termék használata.
  5. Diszkrét: a termék nem dekorációs elem, vagy műalkotás. Ezért egy terméknek egyszerre kell neutrálisnak, és visszafogottnak lennie, azért, hogy a használó teljesedhessen ki általa.
  6. Őszinte: ne tűnjön tőle a termék jobbnak, modernebbnek, olyannak, amilyen nem. Nincsenek hamis ígéretek. A jó design megmutatja, hogy a termék mit tud, nem manipulál.
  7. Időtálló: a jó design nem lovagol meg egy-egy gyors trendet, ezért nem kell idő előtt eldobni
  8. Átgondolt: az utolsó csavarig, pontos, kimunkált.
  9. Környezetbarát: A felhasznált anyagok tartóssága, minősége is átgondolt, és jól használja a teret.
  10. és olyan kevés designt tartalmaz, amennyire csak lehetséges. Az alapvető aspektusokra fókuszál, a lehető legegyszerűbb, legalapvetőbb építőelemekig bontja vissza a terméket, a puritánságot, egyszerűséget célozza.

Alu-Style termékek a minimal design alapelveinek tükrében

Az Alu-Style termékek fejlesztése során a forma és funkció összhangja különösen fontos tervezési szempont. Emellett a termékek multifunkciós felhasználhatósága és az egymással és a környezettel való összhangja azok az alapvető kritériumok, amelynek minden esetben megfeleltetjük az ötleteket és terveket.

Felhasznált források:

 

Vissza